Ads 468x60px

luni, 3 februarie 2014

Sa intelegem Sabatul

Marcu 2:27
  •  27 Apoi le-a zis: Sabatul a fost facut pentru om, iar nu omul pentru Sabat;
Ceea ce inseamna ca Sabatul nu trebuie sa fie o povara cu care oamenii sa se conformeze ci sabatul trebuie sa fie o placere, de care oamenii sa se bucure.Iudeii facusera din el o povara apropae insuportabila.

Matei 12:8
  •   8 Caci Fiul omului este Domn si al Sabatului.
Astfel declarandu-Si suveranitatea peste Sabat.

       Cum trebuie sa intelegem locul pe care Sabatul il ocupa, daca ocupa vreun loc in viata oamenilor lui Dumnezeu?



La Exod 20 gasim Decalogul , Cele 10  Porunci. Aproape de mijlocul celor 10 Porunci este porunca a 4-a.

Exod 20:8
  •   8 Adu-ti aminte de ziua de odihna, ca s-o sfintesti.
  •  9 Sa lucrezi sase zile, si sa-ti faci lucrul tau.
  •  10 Dar ziua a saptea este ziua de odihna inchinata Domnului, Dumnezeului tau: sa nu faci nici o lucrare in ea, nici tu, nici fiul tau, nici fiica ta, nici robul tau, nici roaba ta, nici vita ta, nici strainul care este in casa ta.
  •  11 Caci in sase zile a facut Domnul cerurile, pamantul si marea, si tot ce este in ele, iar in ziua a saptea S-a odihnit: de aceea a binecuvantat Domnul ziua de odihna si a sfintit-o.




     Nu este nici o disputa la faptul ca celelalte 9 porunci sunt permanente si obligatorii. Toate acestea sunt mandate, porunci morale, cu exceptia versetelor 8-11, a 4-a porunca privitoare la Sabat.

  Intrebarea care se ridica destul de des este: Daca celelalte porunci sunt permanente, nu este si aceasta permanenta?


In Geneza 2:1-3
  •  1 Astfel au fost sfarsite cerurile si pamantul, si toata ostirea lor.
  •  2 In ziua a saptea Dumnezeu Si-a sfarsit lucrarea, pe care o facuse; si in ziua a saptea S-a odihnit de toata lucrarea Lui pe care o facuse.
  •  3 Dumnezeu a binecuvantat ziua a saptea si a sfintit-o, pentru ca in ziua
     Observati in versetul 3 termenul "Sfintit". Acest cuvant este in esenta cuvantul "Sfant". Aceasta e prima data cand acest cuvant e folosit in Biblie. Radacina lui inseamna "a separa" sau mai bine, punandu-l intr-un context vertical, "a ridica". Este o separare care ridica sau inalta.Deci aici, pentru prima oara gasim ideea de ceva care este separat prin ridicare, adica Dumnezeu desemneaza aceasta a 7-a zi ca o zi inaltata deasupra tuturor celorlalte zile.
        Dumnezeu a sfintit-o si a declarat asa din 3 motive. Cele 3 motive,in esenta sunt conectate cu cele 3 versete care alcatuiesc textul.

          a) In primul rand, este o zi unica pentru ca cerurile si pamantul au fost sfarsite si toata ostirea lor. Acesta e primul verb. Toata lucrarea Creatiei a fost terminata. Aceasta lucrare de creatie a fost ispravita in 6 zile de cate 24 de ore de Dumnezeu si de la incheierea celei de a 6-a zi nu a mai fost lucrare de creatie, cu exceptia acelor minuni divine despre care citim ocazional in Vechiul Testament si multimea de minuni facute prin persoana Domnului Isus Cristos, prin care El creaza sanatate si restaurare in mijlocul Creatiei Sale care acum era cazuta. In afara de aceastea, Creatia s-a terminat in a 6-a zi. Nu a continuat mii de ani, nu a continuat milioane sau miliarde de ani, ci dupa a 6-a zi a fost terminata, a fost completa. Deci aceasta e o zi speciala pentru ca arata ca intreaga lucrare  creatoare a lui Dumnezeu este sfarsita.

          b) In al doilea rand, este verbul "S-a odihnit". Cand spune in versetul 2 ca "in ziua a saptea Dumnezeu Si-a sfarsit lucrarea pe care o facuse, si in ziua a 7-a s-a odihnit", iar in versetul 3 "S-a odihnit de toata lucrarea Lui pe care o zidise si o facuse", aceasta e o zi unica deoarece Creatia fiind sfarsita, Dumnezeu se opreste si se Odihneste. Nu se refera la oboseala, caci Domnul nu oboseste.

Isaia 40:28
  • 28 Nu stii? N-ai auzit? Dumnezeul cel vesnic, Domnul a facut marginile pamantului. El nu oboseste, nici nu osteneste; priceperea Lui nu poate fi patrunsa.
El s-a odihnit numai in sensul ca a incetat sa lucreze, nu ca a trebuit sa-Si reimprospateza energia. Dar ce ne spune cand S-a odihnit, El a fost multumit. Aceasta ne aduce la versetul 31 din primul capitol
  • 31 Dumnezeu S-a uitat la tot ce facuse; si iata ca erau foarte bune. Astfel a fost o seara, si apoi a fost o dimineata: aceasta a fost ziua a sasea.
    A fost o lucrare perfecta. A fost odihna satisfactiei totale. Si aproapo, nu mai urma sa fie alta creatie si pentru un timp nu mai era nimic de lucru pentru Dumnezeu. Dumnezeu n-a inceput sa lucreze din nou pana in cap.3 din Geneza nu la mult timp, cand Adam si Eva au cazut si Dumnezeu a trebuit sa lucreze.
 Care a fost primul lucru pe care Dumnezeu l-a facut?

Geneza 3:21
  •    21 Domnul Dumnezeu a facut lui Adam si nevestei lui haine de piele, si i-a imbracat cu ele.

     Apoi i-a izgonit din gradina. Dumnezeu n-a lucrat de la sfarsitul Creatie pana la caderea omului in pacat. Si odata cu caderea omului , lucrarea lui Dumnezeu a reinceput.Dumnezeu a trebuit sa pastreze, sa tina prin puterea Lui Creatia, pentru ca acum era supusa putrezirii. Si de aceea a trecut la lucru pentru a mentine Universul pe care l-a creat, Creatia pe care a facut-o si a trecut la lucru pentru a implini toate aspectele necesare pentru rascumparare acestei Creatii.
    Acuma, nu vedem in aceste versete nimic cu privire la oameni odihnnindu-se, pentru ca era fara pacat era un om perfect in toate privintele , asa ca nu i se epuiza energia cand  facea ce avea de facut, lucrurile simple pentru ingrijirea gradinei.
    Nu era nevoie de o zi de odihna pentru om. De ce sa se odihneasca?
Locuieste in Paradis, fara munca, fara transpiratie, si fara energie consumata si perduta. Nu se da aici o lege de sabat pentru Adam, niciuna. Nimic nu se spune despre aceasta zi ca zi de inchinare. Nu spune nimic despre aceasta. Se refera in mod izolat la Dumnezeu. El Si-a completat Creatia, e multumit cu ea, S-a oprit ceea ce constituie odihna.

           c) al 3-lea verb in versetul al 3-lea "a binecuvantat" ziua a 7-a. El a planuit ca ziua a 7-a sa fie un memorial special pentru Creatia Lui si perfectiunea Ei.
    Aceasta e o zi care sa fie ridicata deasupra tuturor celorlalte zile ca memorial pentru a aminti de slava perfectiunea lui Dumnezeu in Creatie. Tot la a 7 -a zi de atungi incolo urma sa fie o amintire ca Dumnezeu a creat Universul in 6 zile, in mod perfect.
          V-ati intrebat vreodata de ce in toate partile lumii calendarele opereaza cu nr 7? Pare un numar cuidat, nu-i asa?
 In mod sigur nu exista Vreun motiv rational de a alege 7 pentru a desemna ca saptamani, luni si ani sa fie in seturi de cate 7. Este chiar un mod cam stangaci de a face lucrarile, prealabil ca ar fi mai simplu de a le face in  10.
  Dar totusi este universul adoptat in toate lumea si este unic, este intentionat a fi unic, deoarece tot a 7 zi este o amintire a puterii si gloriei lui Dumnezeu exprimata in creatia in 6 zile. A-l respinge pe Dumnezeu ca si Creator, a-L respinge pe El ca si Creator in 6 zile, inseamna a anula binecuvantarea celei de-a 7-a zile. A spune ca Dumnezeu cumva a folosit mii de ani, milioane de ani, miliard de ani in seamna a ne sfinti a 7-a zi. Exista un motiv pentru care traim in unitati de 7 zile si dintotdeauna a fost pentru om, pentru ca tot a 7-a zi ne aminteste ca Dumnezeu e Creatorul care a creat in 6 zile intregul Universul.
    In Apocalipsa 14, este marturia Evangheliei, ingerul care zboara pe cer, iar marturia Evangheliei este a-L recunoaste pe Dumnezeu ca si Creator, Este vestea buna vesnica, faptul ca Dumnezeu este Creatorul.
   Fiecare a 7-a zi care trece trebuie sa fie o marturie despre Creatorul.Deci, cand mergem inapoi la Geneza 2, nu exista nici o mentiune ca Sabatul ar fi o lege nici o mentiune ca Sabatul ar fi o zi de inchinare.
       Data urmatoare cand mai intalnim acest cuvant este in Exodul 16.
      Sute de ani au trecut, patriarhi au venit si au trecut, din cate stim niciunii din ei nu s-au inchinat de Sabat... Aceasta nu a fost desemnat pentru ei, nu a fost prescris pentru ca, nu a fost mandatat pentru ei - Avraam, Isaac, Iacov, Iosif si restul oamenilor lui Dumnezeu.
       Urmatoarea data cand Sabatul e mentionat intr-un mod semnificativ este in Exod 16, cand Dumnezeu hraneste poporul  cu mana din cer in timp ce erau in pustie, iar mana venea in fiecare zi in afara de ziua de Sabatului, iar in ziua dinainte primea destul si pentru urmatoarea zi, ca sa nu trebuiasca sa lucrezi atunci. Si aceasta le da o avanpremiera a ceea ce urmeaza pentru ca in capitolul 20 avem cele 10 porunci, iar in cele 10 porunci se dau prescriptii care stabilesc legi pentru ziua Sabatului. Aceasta e prima data cand astfel de legi au fost date de Dumnezeu.
       Acest lucru e important ca sa intelegem ca Sabatul nu a fost instituit pentru om in Geneza, ci a fost instituit oficial in Exodul, in Legea lui Moise .
O intelegere mai deplina vine din Exodul 31:12-17
  •  12 Domnul a vorbit lui Moise, si a zis:
  •  13 Vorbeste copiilor lui Israel, si spune-le: Sa nu care cumva sa nu tineti sabatele Mele, caci acesta va fi intre Mine si voi, si urmasii vostri, un semn dupa care se va cunoaste ca Eu sunt Domnul, care va sfintesc.
  •  14 Sa tineti Sabatul, caci el va fi pentru voi ceva sfant. Cine il va calca, va fi pedepsit cu moartea; cine va face vreo lucrare in ziua aceasta, va fi nimicit din mijlocul poporului sau.
  •  15 Sa lucrezi sase zile; dar a saptea este Sabatul, ziua de odihna, inchinata Domnului. Cine va face vreo lucrare in ziua Sabatului, va fi pedepsit cu moartea.
  •  16 Copiii lui Israel sa pazeasca Sabatul, praznuindu-l, ei si urmasii lor, ca un legamant necurmat.
  •  17 Aceasta va fi intre Mine si copiii lui Israel un semn vesnic; caci in sase zile a facut Domnul cerurile si pamantul, iar in ziua a saptea S-a odihnit si a rasuflat.
   Aici gasim ca Sabatul e un semn, adica in indica inspre ceva. Este un simbol, daca vreti. Este plasat in mijlocul sau aproape de mijlocul celor 10 porunci, pentru ca este un simbol conectat legamantului mozaic.
 - Cand Dumnezeu a facut legamant cu Noe, i-a promis lui Noe ca nu va mai distruge lumea iarasi, si Dumnezeu a identificat un semn. Care a fost semnul legamantului cu Noe?Curcubeul.
 - Cand Dumnezeu a facut legamant cu Avraam, si a desemnat un semn. Semnul legamantului cu Avraam, a fost trairea imprejur.
 - Si aici avem in legamantul Mozaic,un semn iar semnul de data aceasta este Sabatul. A fost numai un semn, A-l tine cu o inima duplicitara nu folosea la nimic.
    De fapt, Isaia 1:13
  •   13 Nu mai aduceti daruri de mancare nefolositoare, caci Mi-e scarba de tamaie! Nu vreau luni noi, Sabate si adunari de sarbatoare, nu pot sa vad nelegiuirea unita cu sarbatoarea!
  Proorocul Osea prenunta o judecata asemanatoare in legatura cu Sabatele lor fatarnice.

Osea 2:11
  •  11 Voi face sa inceteze toata bucuria ei, sarbatorile ei, lunile ei cele noi, Sabatele ei, si toate praznicele ei.
  Nu avem nici o insemnatate a tine Sabatul pe dinafara fara o inima plina de dragoste si devotament fata de Dumnezeu.

        Dar pentru ce era acest simbol, ce reprezinta si de ce acest semn?
Sabatul era amintirea Creatiei. Sabatul avea rolul sa reaminteasca poporului Israel ca au pierdut Paradisul, ca omul a pierdut Paradisul.
    Legea le spunea : "tine aceasta lege si vei fi binecuvantat" Dumnezeu a spus aceasta in mod repetat. Ca sa le arate ca o comportare neprihanita va restaura ceva din paradisul Edenului. O comportare neprihanita de asemenea arata inspre o imparatie viitoare cand Paradisul va fi recastigat.
     Deci Sabatul, fiecare Sabat care a trecut, cand se odihneau, le reamintea de o Creatie perfecta, un Paradis al lui Dumnezeu dominat de neprihanirea care a fost pierduta din cauza pacatului si care putea fi recastigat numai prin neprihanire.
     Dumnezeu instituie sistemul de 7 zile nu pentru toti din lume, ci in mod specific spune pentru Israel.

Exod 31:17
  • 17 Aceasta va fi intre Mine si copiii lui Israel un semn vesnic; caci in sase zile a facut Domnul cerurile si pamantul, iar in ziua a saptea S-a odihnit si a rasuflat.
   Fiecare a 7 zi era o amintirea faptului ca traiau intr-o lume cazuta, fiecare a 7-a zi era o amintire a Paradisului pierdut, iar singurul mod de a putea savura din nou ceva din Paradis era prin ascultarea de Dumnezeu prin neprihanire. De aceea trebuia sa ia aminte la importante implinirii celor 10 porunci. Trebuia sa considere in cea de-a 7-a zi importanta examinari proprii lor vieti si a vedea cum se compara cu Legea lui Dumnezeu recunoscand pacatul si venind la pocainta. Deci prima cea de-a 7-a zi L-a identificat pe Dumnezeu si Creator, dar instituirea Sabatului in legea Mozaica L-a identificat pe Dumnezeu ca si Datatorul Legii. Prima ocazie era pentru a produce recunostinta cu privire la minunatia Creatiei pe cand a 2-a era pentru a produce pocainta pentru pierderea a tot ce e bine.
   Deci Sabatul a capatat o noua insemnatate: inca este o aducere aminte ca Dumnezeu a creat, dar este o aducere aminte ca aceasta Creatie care initial era desavarsita a fost ruinata si noi suntem ruinati, domeniul Creatiei Sale e patat de pacat si noi suntem patati de pacat, Creatia cum spune Pavel, suspina si noi suspinam de asemenea.
   Semnul circumciziei, in mijlocul legamantului Avraamic, era un mod de a spune: "Tu trebuie sa fiti curati, trebuie sa fiti curatiti". Semnul aici in mijlocul celor 10 porunci, in esenta spune acelasi lucru: "Trebuie sa recunoasteti ca ati perdut Paradis si singurul mod de a-l recastiga, e sa fiti neprihaniti". Bineinteles ca nu putea sa tina Legea, dar trebuia sa fie impinsi la pocainta, sa ceara indurare de la Dumnezeu pentru ei ca pacatosi.
     Deci intelegem ca aceasta era ceva unic pentru poporul Israel.
     Cand a venit Isus, totul s-a schimbat.El n-a facut o curatire a Templului, ci abolirea Templului. El n-a vrut doar sa elimine preotii rai, si sa-i pastreze pe cei buni, ci a eliminat preotia. El n-a vrut doar sa curateasca atitudinea oamenilor care duceau jertfe, ci a sters complet sistemul de jertfe, punand capat iudaismului cu toate ceremoniile lui, toate ritualurile, toate jertfele, toate lucrurile exterioare care tineau de el : Templul, Sfanta Sfintelor, totul.... inclusiv Sabatul. Tinerea Sabatului s-a terminat impreuna cu tot restul lucrurilor ce apartineau iudaismului.
     Incepem sa intelegem aceasta uitandu-ne la Domnul Isus si la felul cum El trata sabatul.
                    Cum trata El sabatul?

Oricum voia. In absolut orice fel voia.Stim ca El este mijlocitorul unui Noul Legamant. E important a observa asa cum a sters sistemul jertfelor, tot asa a sters si sistemul sabatului.

Matei 12:1
  •  1 In vremea aceea, Isus trecea prin lanurile de grau, intr-o zi de Sabat. Ucenicii Lui, care erau flamanzi, au inceput sa smulga spice de grau si sa le manance.

   Apropo, nu exista nici o lege in Vechiul Testament care sa le interzica lucrurl acesta, de fapt era ingaduit, dar iudeii adaugasera o gramada de restricti la Vechiul Testament.

Matei 12:2-4
  • 2 Fariseii, cand au vazut lucrul acesta, I-au zis: Uite ca ucenicii Tai fac ce nu este ingaduit sa faca in ziua Sabatului.
  •  3 Dar Isus le-a raspuns: Oare n-ati citit ce a facut David, cand a flamanzit, el si cei ce erau impreuna cu el?
  •  4 Cum a intrat in Casa lui Dumnezeu, si a mancat painile pentru punerea inaintea Domnului, pe care nu-i era ingaduit sa le manance nici lui, nici celor ce erau cu el, ci numai preotilor?

O sa va arat ceva mai grav. David a mancat chiar painea pentru punerea inaintea Domnului.

Matei 12:5
  • 5 Sau n-ati citit in Lege ca, in zilele de Sabat, preotii calca Sabatul in Templu, si totusi sunt nevinovati?

          Voi faceti mare caz din a nu lucra in ziua Sabatului. Stiti ceva? Cand voi nu lucrati, preoti lucreaza aducand toate darurile si toate jertfele. Ceea ce ne duce aminte ca aceasta lege nu e morala, ci simbolica. Deci Isus in loc sa recunoasca ingrijorarea lor cu privire la incalcarea Sabatului, le arata alte incalcari ale Sabatului.

Matei 12:8
  •  8 Caci Fiul omului este Domn si al Sabatului.

     El poate face orice vrea cu Sabatul. Poate sa-l instituie, poate da porunci pentru restrictii, poate cere moartea pentru incalcarea acelor porunci, asa ca in legamantul mozaic, sau poate sa-l dea la o parte in intregime. Il poate abroga, Il poate anula. Si aicea e tranzitia care are loc in Noul Testament.
   Cand a venit Isus tot ce era parte din Vechiul Legamant s-a apropiat de sfarsit.

Luca 14:1-6
  • 1 Intr-o zi de Sabat, Isus a intrat in casa unuia din fruntasii Fariseilor, ca sa pranzeasca. Fariseii Il pandeau de aproape.
  •  2 Si inaintea Lui era un om bolnav de dropica.
  •  3 Isus a luat cuvantul, si a zis invatatorilor Legii si Fariseilor: Oare este ingaduit a vindeca in ziua Sabatului sau nu?
  •  4 Ei taceau. Atunci Isus a luat de mana pe omul acela, l-a vindecat, si i-a dat drumul.
  •  5 Pe urma, le-a zis: Cine dintre voi, daca-i cade copilul sau boul in fantana, nu-l va scoate indata afara, in ziua Sabatului?
  •  6 Si n-au putut sa-I raspunda nimic la aceste vorbe.

      Ei credea ca a vindeca pe cineva era o incalcare a Sabatului. Isus se pare ca a ales ziua de Sabat in mod intentionat pentru aceasta vindecare, pentru ca dadea o lovitura acestui simbol. Isus anunta sfarsitul Sabatului.
     Apropo, a vindeca nu era o incalcare a legii Sabatului, Vechiul Testament nu indica aceasta, dar pe alta parte, nu se faceau vindecari.

 Marcu 2:23-28
  •  23 S-a intamplat ca intr-o zi de Sabat, Isus trecea prin lanurile de grau. Ucenicii Lui, pe cand mergeau, au inceput sa smulga spice de grau.
  •  24 Fariseii I-au zis: Vezi, de ce fac ei ce nu este ingaduit sa faca in ziua Sabatului?
  •  25 Isus le-a raspuns: Oare n-ati citit niciodata ce a facut David, cand a fost in nevoie, si cand a flamanzit el si cei ce erau impreuna cu el?
  •  26 Cum a intrat in Casa lui Dumnezeu, in zilele marelui preot Abiatar, si a mancat painile pentru punerea inaintea Domnului, pe care nu este ingaduit sa le manance decat preotii? Si cum a dat din ele chiar si celor ce erau cu el?
  •  27 Apoi le-a zis: Sabatul a fost facut pentru om, iar nu omul pentru Sabat;
  •  28 asa ca Fiul omului este Domn chiar si al Sabatului.

      Dumnezeu a stabilit Sabatul pentru a fi o binecuvantare pentru a duce odihna, pentru a aduce o zi pe saptamana in care sa-i multumesti lui Dumnezeu, pentru Creatie si in care sa-ti dai semana ca Paradisul a fost perdut. Era o zi in care sa-ti arati multumirea pentru Creatie si o zi pentru pocainta si pentru a cere iertare. Era in mijlocul Legii, daca nu in mod activ atunci cel putin in inima lor, asa cum Domnul Isus a spus "Daca ati facut aceste lucruri in inima, este ca si cum le-ati fi infaptuit" in predica de pe munte.. Deci Domnul nostru a lasat Sabatul ca sa fie o binecuvantare pentru om, pentru a-i da odihna de la lucrul lui, un pic din Eden, unde totul era odihna inaintea de cadere, sa-i dea prilejul de a multumi lui Dumnezeu pentru Creatie si apoi sa-si examineze viata conform Legii si vazand pacatul acolo, sa caute iertare si indurarea precum si pacea si mantuirea care rezulta din aceasta.

         Sabatul va fi tot ceea ce El doreste sa fie, orice El a desemnat ca sa fie, nimic mai mult, nimic mai putin.
    Nu este moral, nici macar nu a fost dat pana la Moise si a fost abrogat in timpul Domnului Isus.

Ioan 5:1-9
  • 1 Dupa aceea era un praznic al Iudeilor; si Isus S-a suit la Ierusalim.
  •  2 In Ierusalim, langa Poarta Oilor, este o scaldatoare, numita in evreieste Betesda, care are cinci pridvoare.
  •  3 In pridvoarele acestea zaceau o multime de bolnavi, orbi, schiopi, uscati, care asteptau miscarea apei.
  •  4 Caci un inger al Domnului se pogora, din cand in cand, in scaldatoare, si tulbura apa. Si cel dintai, care se pogora in ea, dupa tulburarea apei, se facea sanatos, orice boala ar fi avut.
  •  5 Acolo se afla un om bolnav de treizeci si opt de ani.
  •  6 Isus, cand l-a vazut zacand, si, fiindca stia ca este bolnav de multa vreme, i-a zis: Vrei sa te faci sanatos?
  •  7 Doamne, I-a raspuns bolnavul, n-am pe nimeni sa ma bage in scaldatoare cand se tulbura apa; si, pana sa ma duc eu, se pogoara altul inaintea mea.
  •  8 Scoala-te, i-a zis Isus, ridica-ti patul si umbla.
  •  9 Indata omul acela s-a facut sanatos, si-a luat patul, si umbla. Ziua aceea era o zi de Sabat.

     Legea Vechiului Testament nu interzicea umblatul, nu interzicea a-ti purta patul dintr-un loc in altul, dar traditia rabinica a formulat, unii zic, aproape 40 de activitati diferite care era interzise. Deci Isus l-a facut si incalca Sabatul. Nu era necesar sa-l vindece in ziua Sabatului, nu era necesar sa-i porunceasca omului sa faci ceva ce atinge sensibilitatile lor cu privire la Sabat, dar a facut-o intentionat.

Luca 5:15-16
  • 15 Se raspandea tot mai mult vestea despre El, si oamenii se strangeau cu gramada, ca sa-L asculte si sa fie vindecati de bolile lor.
  •  16 Iar El se ducea in locuri pustii, si Se ruga.


   
            Isus n-ar incalca niciodata cele 10 Porunci, n-ar incalca niciodata Legea lui Dumnezeu. El este sfant, neprihanit, despartit de pacatosi, dar Isus a facut ce a vrut in timpul Sabatului si i-a intaratat pe conducatori prin aceasta, deoarece acesta era parte din demolarea acelui intreg sistem.






Luca 5:17
  • 17 Intr-una din zile, Isus invata pe noroade. Niste Farisei si invatatori ai Legii, care venisera din toate satele Galileii si Iudeii si din Ierusalim, stateau acolo; iar puterea Domnului era cu El, ca sa vindece.

Oau!!!! Aceasta e o pretentie la divinitate. Tatal meu si cu Mine ne facem lucrarea in fata ochilor vostri.



                                                                         Luca 5:18
  • 18 Si iata ca niste oameni purtau intr-un pat pe un slabanog, si cautau sa-l duca inauntru, ca sa-l puna inaintea Lui.

        El Il numea pe Dumnezeu, Tatal Sau si era in mod constant implicat in activitati care incalcaa legea Sabatului. Fariseii L-au acuzat pe Isus de incalcarea Sabatului, de faptul ca se face egal cu Dumnezeu iar acestea i-a dus in cele din urma la a-l omora.
        Isus nu a incercat deloc sa-si potriveasca activitatiile legii Sabatului din Vechiul Testament ci El Si-a stabilit propria autoritate ca fiind unul cu Dumnezeu si ca Domn peste Sabat. Farizeii erau tinatori stricti ai Sabatului. Ei urmareau, Vechiul Legamant si adaugirile in amanuntime. Dar totusi au pierdut insemnatatea Sabatului. N-au gasit odihna de la eforturile lor interminabile pentru mantuire, n-au gasit pocainta reala, sincera.
         Legile Sabatului sunt numa umbre ale nadejdii, o aducere aminte a faptului ca exista un Paradis ce trebuie recastigat si anume prin neprihanire, exista odihna de la interminabila lupta ca prin propriile eforturi sa-ti castigi mantuirea. Cand avenit Isus, El a adus odihna, adevarata odihna. Copilul lui Dumnezeu este o noua faptura. In Noul Legamant suntem vindecati, spalati, gasiti, acceptati, am intrat in odihna, cu nimeni altul decat cu insusi Creatorul. Ni s-a dat neprihanirea si ne bucuram de acest dar. Incetam orice efort de a castiga mantuirea.
       Isus in mod literal, a inlaturat Sabatul. Dar cum e in restul Noului Testament?
       Ce spune Noul Testament Bisericii cu privire la Sabat?

Evrei 3:7-11
  • 7 De aceea, cum zice Duhul Sfant: Astazi, daca auziti glasul Lui,
  •  8 nu va impietriti inimile, ca in ziua razvratirii, ca in ziua ispitirii in pustie,
  •  9 unde parintii vostri M-au ispitit, si M-au pus la incercare, si au vazut lucrarile Mele patruzeci de ani!
  •  10 De aceea M-am dezgustat de neamul acesta, si am zis: Ei totdeauna se ratacesc in inima lor. N-au cunoscut caile Mele!
  •  11 Am jurat dar in mania Mea ca nu vor intra in odihna Mea!

         Adevarata odihna a lui Dumnezeu n-a venit prin Iosua, adevarata odihna n-a venit prin Moise. Adevarata odihna a lui Dumnezeu a venit doar prin Isus Cristos.
        Iosua a condus poporul Israel in tara odihnei promise, dar n-a fost decat o odihna temporara si pamanteasca, doar o umbra a odihnei finale, ceresti.
"Odihna mea"- aceasta e promisunea mantuiri pe care Dumnezeu o face celor ce se incred in El.

Evrei 3:12-19
  • 12 Luati seama dar, fratilor, ca nici unul dintre voi sa n-aiba o inima rea si necredincioasa, care sa va desparta de Dumnezeul cel viu.
  •  13 Ci indemnati-va unii pe altii in fiecare zi, cata vreme se zice: Astazi, pentru ca nici unul din voi sa nu se impietreasca prin inselaciunea pacatului.
  •  14 Caci ne-am facut partasi ai lui Hristos, daca pastram pana la sfarsit increderea nezguduita de la inceput,
  •  15 cata vreme se zice: Astazi, daca auziti glasul Lui, nu va impietriti inimile, ca in ziua razvratirii.
  •  16 Cine au fost, in adevar, cei ce s-au razvratit dupa ce auzisera? N-au fost oare toti aceia, care iesisera din Egipt prin Moise?
  •  17 Si cine au fost aceia de care S-a dezgustat El patruzeci de ani? N-au fost oare cei ce pacatuisera, si ale caror trupuri moarte au cazut in pustie?
  •  18 Si cui S-a jurat El ca n-au sa intre in odihna Lui? Nu S-a jurat oare celor ce nu ascultasera?
  •  19 Vedem dar ca n-au putut sa intre din pricina necredintei lor.

Felul de odihna care este important pentru noi este odihna mantuirii care vine prin credinta. Prin credinta in Dumnezeu. Necredinta te priveaza de odihna. Odihna la care scriitorii Noului Testament se refera, chiar si accentul in Evrei, care este o epistola foarte evreiasca, nu are de-a face cu tinerea Sabatului, ci odihna salvarii spirituale.

Evrei 4:1
  • 1 Sa luam dar bine seama, ca, atata vreme cat ramane in picioare fagaduinta intrarii in odihna Lui, nici unul din voi sa nu se pomeneasca venit prea tarziu.

Odihna la care se refera Noul Testament nu este o zi a saptamanii, ci este mantuirea.

Evrei 4:2-3
  • 2 Caci si noua ni s-a adus o veste buna ca si lor; dar lor cuvantul care le-a fost propovaduit, nu le-a ajutat la nimic, pentru ca n-a gasit credinta la cei ce l-au auzit.
  •  3 Pe cand noi, fiindca am crezut, intram in odihna, despre care a vorbit El, cand a zis: Am jurat in mania Mea, ca nu vor intra in odihna Mea! Macar ca lucrarile Lui fusesera ispravite inca de la intemeierea lumii.

        Nu exista nici o porunca in Noul Testament,de a tine Sabatul. Toate cele 10 porunci sunt repetate in Noul Testament unele de mai multe ori, cu exceptia cele de-a 4-a. Aceasta nu e repetata in Noul Testament nici macar o data. A fost in mijlocul Legi morale un semn si un simbol pentru a conduce poporul la odihna si pocainta.
       Odihna cu care are de-a face Noul Testament este odihna care vine peste suflet in urma auzirii si crederii Vestei Bune. Aceasta este odihna in Noul Testament.

 Evrei 4:9-10
  • 9 Ramane dar o odihna ca cea de Sabat pentru poporul lui Dumnezeu.
  •  10 Fiindca cine intra in odihna Lui, se odihneste si el de lucrarile lui, cum S-a odihnit Dumnezeu de lucrarile Sale.

    E ceva remarcabil! Dar ce inseamna?
Sunt numai 2 concepte posibile despre cum sa ajunge in cer:
- lucrezi sa ajungi acolo
-sau ti se da in dar.
    Nu-i asa? Pentru evrei, ei lucrau. Dar cand intri in odihna Harului si a Credintei, lucrarile inceteaza.
In ziua cand a venit Isus Cristos inceteaza a mai incerca sa-ti castigi mantuirea prin propiile eforturi. Ai intrat intr-o odihna permanenta. Aceasta este accentul minunat al Noului Testament. Sabatul mozaic, simbolul, semnul, a fost o umbra slaba a adevaratei odihnei.

Romani 14:5-6
  • 5 Unul socoteste o zi mai presus decat alta; pentru altul, toate zilele sunt la fel. Fiecare sa fie deplin incredintat in mintea lui.
  •  6 Cine face deosebire intre zile, pentru Domnul o face. Cine nu face deosebire intre zile, pentru Domnul n-o face. Cine mananca, pentru Domnul mananca; pentru ca aduce multumiri lui Dumnezeu. Cine nu mananca, pentru Domnul nu mananca; si aduce si el multumiri lui Dumnezeu.

          Existau evrei care au venit la credinta in Cristos carora le era greu sa se lase de Sabat. Era intiparit in fiinta lor. Credeau ca tot ascultau de Domnul prin tinerea Legii din Vechiul Testament o tineau pentru Domnul. Cu alte cuvinte, asa cum spune versetul 5, fiecare deplin incredintat in mintea lui, face ceea ce considera ca este bine. Realmente nu face vreo diferenta.

Romani 14:8
  • 8 Caci daca traim, pentru Domnul traim; si daca murim, pentru Domnul murim. Deci, fie ca traim, fie ca murim, noi suntem ai Domnului.

    Nu faceti zarva din cauza Sabatului, asa cum zice in versetul 2, alti erau ocupati de legiile alimentare, alti de tinerea Sabatului, aceste lucruri erau parte dintr-un sistem trecator.
    Credinciosi Evrei inca se simteau obligati sa tina legile Sabatului si cele alimentare. Ceea ce e remarcabil cu privire la aceasta e ca nu exista o porunca de a face asa. Aici ar fi fost locul perfect pentru a spune: "toti cei ce nu faceti asa, schimbati-va!" Dar nu se intampla aceasta.

Galateni 4:9-11
  •   9 Dar acum, dupa ce ati cunoscut pe Dumnezeu, sau mai bine zis, dupa ce ati fost cunoscuti de Dumnezeu, cum va mai intoarceti iarasi la acele invataturi incepatoare, slabe si saracacioase, carora vreti sa va supuneti din nou?
  •  10 Voi paziti zile, luni, vremuri si ani.
  •  11 Ma tem sa nu ma fi ostenit degeaba pentru voi.

   Nu aveti nicio obligatie de a va intoarce la prescrierile calendaristice, la sarbatori si sabate din economia mozaica

Coloseni 2:11-13
  • 11 In El ati fost taiati imprejur, nu cu o taiere imprejur, facuta de mana, ci cu taierea imprejur a lui Hristos, in dezbracarea de trupul poftelor firii noastre pamantesti,
  •  12 fiind ingropati impreuna cu El, prin botez, si inviati in El si impreuna cu El, prin credinta in puterea lui Dumnezeu, care L-a inviat din morti.
  •  13 Pe voi, care erati morti in greselile voastre si in firea voastra pamanteasca netaiata imprejur, Dumnezeu v-a adus la viata impreuna cu El, dupa ce ne-a iertat toate greselile.


Galateni 5:2
  • 2 Iata, eu, Pavel, va spun ca, daca va veti taia imprejur, Hristos nu va va folosi la nimic.

Semnul legamantului Avraamic a trecut, acel legamant trece, pentru ca nu poate mantui.

Coloseni 2:16-17
  • 16 Nimeni dar sa nu va judece cu privire la mancare sau bautura, sau cu privire la o zi de sarbatoare, cu privire la o luna noua, sau cu privire la o zi de Sabat,
  •  17 care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos.

Nimeni sa nu va judece cu privire la Sabat. Si aceasta se refera la Sabatul saptamanal, deoarece celelalte Sabate de la sarbatori sunt incluse in termenii " zi de sarbatoare" si "luna noua".A fost partea dintr-un sistem care a inclus Templul, Preotia si Jertfele. Era numai umbra, nu trupul (substanta).
          Arata numai inspre faptul ca Dumnezeu e Creatorul, ca Paradisul a fost pierdut, ca era sub judecata groaznica a Legii si ca trebuie sa te pocaiesti, sa vii la Dumnezeu pentru a cauta neprihanirea, mila si harul din mana Lui. Dar Legea nu oferea acestea, ci sunt oferite prin Isus Cristos.
          Pavel le spune:"nu mai aveti nevoie de umbra, aveti trupul, aveti odihna, adevarata odihna"
     Nu exista nici o porunca in Noul Testament de a tine Sabatul. Toate cele 10 porunci sunt repetate in Noul Testament, inafara de cea cu privire la Sabat. Nu este deloc citata in Noul Testament, nu exista prescrieri sau legi sabatice necaieri in Noul Legamant.Nu exista invatatura cu privire la ce sa faci in Sabat nicaieri in Noul Testament.

Faptele apostolilor 15:28-29
  • 28 Caci s-a parut nimerit Duhului Sfant si noua, sa nu mai punem peste voi nici o alta greutate decat ceea ce trebuie,
  •  29 adica: sa va feriti de lucrurile jertfite idolilor, de sange, de dobitoace sugrumate, si de curvie, lucruri de care, daca va veti pazi, va fi bine de voi. Fiti sanatosi.

         Apostolii n-au poruncit nimanui sa pazeasca Sabatul, nu au mustrat pe nimeni pentru ca n-a tinut Sabatul, nu i-au avertizat pe credinciosi cu privire la calcarea Sabatului, niciodata nu i-au incurajat pe credinciosi sa tina Sabatul. E trecut, cu o singura exceptie:
        Putem sa ne intoarcem la Geneza 2 si sa ne amintim ca fiecare a 7-a zi care trece este un prilej pentru noi sa recunoastem maretia Creatorului nostru. Putem binecuvanta aceasta zi recunoscand pe Dumenzeu ca si Creator si apoi, asa cum a spus, prima zi e ceea in care-L recunoastem pe Dumnezeu ca Rascmparator. Niciodata nu sarbatorim un Sabat in sensul mozaic, pentru ca este o slujba aducatoare de moarte, dar putem sarbatori Sabatul in sensul din Geneza, sarbatorindu-L pe Dumenzeu ca si Creator, iar prima zi sarbatorindu-L ca Rascumparator.
Trimiteți un comentariu
 

Social Icons

 
Blogger Templates